söndag 31 maj 2015

Deauville, Trouville - Port-En-Bassin - Cherbourg, 28 - 30 maj

Port-En-Bassin
Port-En-Bassin
Port-En-Bassin med 2 gästplatser
Efter 2 hela dagar i Deauville/Trouville passerade jag ut under den öppnade bron och genom den öppna bassängporten. Det blev kryss med ett rev i storen och revad fock och ett lätt regn, som upphörde under dagen. Så småningom kunde jag segla med fullt ställ, och alldeles för hög fart, kom jag fram till. Mitt mål var Port-En-Bassin, som också har bassänger, som man endast kan gå in i när det är högvatten +- 2 timmar. För att få ner farten rullade jag in focken och behövde bara vänta på bro- och portöppning i 10 minuter. Det finns bara 2 gästplatser i hamnen, men jag var ensam. Gästhamnsavgift 80 kr/dygn och man får ligga kvar max 2 dygn. Staden har en stor fiskehamn, men verkar också leva på turister. Längs hamngatan fanns många restauranger, just nu dock med endast ett fåtal turister.

Dagen därpå, fredag 29 maj, var det 11 grader på morgonen, som ökade till 14 grader mitt på dagen. Port-En-Bassin ligger perfekt till för att besöka Atlantvallen, tyskarnas befästningar mot Engelska kanalen.
Efter att ha cyklat 1 mil, kom jag fram till Omaha Beach, en av de stränder där Amerikanerna landsatte trupper på D-dagen, 6 juni 1944, med mycket stora förluster. Vädret var mycket dåligt med grov sjögång, vilket bidrog till de stora förlusterna. Tyskarnas försvar bestod bl a av kustartilleribatterier. Många är bara ruiner idag men det finns några oskadade, bl a i de Longue sur Mer, som jag cyklade till på eftermiddagen. Vid Omaha beach ligger den enorma Amerikanska krigskyrkogården med en vacker park och ett museum.

Nerförsbacke till Omaha beach


Omaha beach
Oskadat tyskt kustartilleri i de Longues
sur Mer

Amerikanska krigskyrkogården









På lördagsmorgonen den 30 maj var det 9 grader, soligt och en svag vind på 4 m/s. Det blev en behaglig halvindssegling, dock med lite krabb sjö. Havet är i ständig rörelse. Riktigt lugnt blir det aldrig. Efter några timmar med lätt motström hade jag medström resten av seglingen fram till Cherbourg. Det är väldigt få båtar ute och seglar. Fiskebåtar ser man dock ofta och fisknät får man passa sig för.
Cherbourg har en stor gästhamn med varv, tillbehörsbutiker, segelmakerier och alla typer av båtservice. Här har jag fått hjälp med att reparera mitt storsegelrev, som fastnat inne i bommen.

3 kommentarer:

  1. Imponerad av din reseskildring och de fantastiska bilderna.
    Jag njuter i fulla drag och ser fram emot nästa hamn !

    SvaraRadera
  2. Nästa hamn ?
    http://appl-manche-nord-english.jimdo.com/the-various-marinas-affiliated-to-the-association/diélette-marina/

    SvaraRadera