söndag 24 maj 2015

Nieuwport - Bologne-Sur-Mer, Frankrike - Dieppe, 21 - 24 maj

I mörker kl 04:00 torsdag den 21 maj lämnade jag Nieuwpoort utan missöden. Det var vindstilla inne i hamnen. Simuleringarna i mitt navigationsprogram visade att detta var den optimala avgångstiden för att få maximal medström på seglingen mot Bologne. Det stämde bra och jag fick också bra vind så länge jag gick västerut. När jag girade söderut efter Calais blev vinden rätt emot och det var dags att slå på motorn för att undvika motström.
Strax efter Calais förändras kusten från platt landskap med oändliga sandstränder
till branta kalkstensklippor med steniga stränder.



Bologne är en stad med mycket biltrafik och ett fåtal cykelbanor. Alltså tyckte jag inte särskilt bra om Bologne. Det finns en gammal stadskärna innanför en väldig ringmur från 1200-talet. Där finns både ett pampigt slott och en katedral, gågator och mysiga torg.
Hamnavgiften i Bologne är ca 220 kr inkl allt och här i Dieppe kostar det 190 kr (lågsäsong). Man ligger vid flytbryggor med bommar och åker upp och ner med tidvattnet, som är ca 5 m. När det är lågvatten är det aningen kämpigt att med cykel ta sig upp för landgången, se foto.

För att maximera medström gav jag mig iväg kl 06 från Bologne. Det var dimma och den blev ännu tätare när jag kom ut ur hamnen. Jag vände tillbaka, förtöjde och drack kaffe. Dimman lättade något, några andra båtar gav sig väg och jag hängde på. Det var vindstilla och vi fick gå för motor hela vägen till Dieppe. Mitt på dagen lättade dimman och när jag närmade mig Dieppe hade det blivit sommarvarmt. Via VHF anropade jag hamnkontoret och begärde tillstånd att gå in i hamnen. Vad de svarar har jag aldrig begripigt, men jag tackar artigt och så kör jag in.

På bryggorna verkade en stor välkomstkommité vara samlad med en hamnkapten i spetsen, som vinkade in mig. Besättningen på en tysk båt, som jag träffat tidigare, vinkade också och jag lotsades in på en plats bredvid dem. Samtidigt kommer en man springande och frågar om jag är svensk. Han ingår i en familj med tre barn, två hundar och en fru och de har tillbringat vintern i en skuta i hamnen. Antagligen är jag årets första svensk i Dieppe och han är svältfödd på svenskt sällskap. Jag ber honom komma upp (från bryggan) i båten och vi börjar prata om hamnar. Hans fru anländer också och erbjuder sig att hämta en hamnbok. När hon skall kliva upp i båten med hamnboken, vill det sig inte bättre än att hon hamnar i havet mellan båten och bryggan. Livräddning startar, men vi räddar först hamnboken, som hon håller ovanför huvudet. Till slut får vi också upp frun.

Det är andra gången, som en person, som vill hjälpa mig, hamnar i vattnet.

Nu börjar det bli dags för en stadsrundtur.

4 kommentarer:

  1. Jag hoppas att du inte tappar cykeln i vattnet också för det har du väl gjort någon gång ?
    Det verkar som att belöningen kommer nu med bättre väder och vad jag kan se nu så seglar du från Dieppe mot Le Havre med halvvind ca 7-8 knop.
    Jag nämnde ett museum i Arromange som du inte får missa,
    http://www.arromanches360.com/en/index.html

    SvaraRadera
  2. Trouville sur Mer verkar vara ditt må och det är Gunillas och min favoritplats i denna del av Frankrike. Det verkar finnas en Bassin de Yatchs som har slussportar välkommen hit mycket att se !

    SvaraRadera
  3. Deauville kanske är ännu trevligare vi har bott här !

    SvaraRadera
  4. Här på Carrefour i Deauville skall du handla, 49 AVENUE DE LA REPUBLIQUE
    14800 DEAUVILLE

    SvaraRadera