onsdag 13 maj 2015

Nynäshamn - Utklippan - Bornholm - Cuxhaven - Vlieland, Holland, 4 - 13 maj

Välkommen till min blogg!

Den här bloggen handlar om min segling från Nynäshamn till och längs med franska Atlantkusten. Från Östersjön går seglingen via Kielkanalen ut i Nordsjön. Normalt seglar jag ensam, men till och från kommer andra att delta på längre etapper. Jag räknar med att tillbringa cirka 5 månader ombord. Seglingen startade den 4 maj och kommer enligt planen att avslutas i slutet av september. Den totala distansen TOR är ca 3500 nm (6500 km). Räknat per dag blir det ca 25 nm, vilket är normalt på långseglingar med tanke på att man gärna vill stanna till flera dagar i hamnar med trevliga och intressanta omgivningar. Eftersom det inte finns Internetanslutning i alla hamnar, kommer bloggen att uppdateras oregelbundet. Jag hoppas att det blir åtminstone en gång per vecka.
S-G en bister dag på Kielkanalen

Den 4 maj, efter en trevlig lunch med vänner, startade seglingen med Sten-Göran Svedberg som meriterad gast. Vi har bl a kappseglat tillsammans och S-G har seglat hem den svenska Whitbreadbåten Swedish Entry från Nya Zealand 1983 och rundade då Kap Horn.

När jag skriver det här, onsdag 13 maj, befinner vi oss på Vlieland, en av de Frisiska öarna i nordvästra Holland. Hit anlände vi efter 9 dagars segling. Solen skiner, men det är kyligt, 13 grader. Hamnen är fin och det finns en liten trivsam stad på ön. Hamnen är nästan full med segelbåtar, även om det inte var något problem att få plats. Det är två veckors skollov i Holland just nu. I övrigt består ön av långa sandstränder, hedmark bakom sanddynerna och ibland barrskog. Ön är till stor del naturreservat och fågelskyddsområde. Det har tagit oss ca 3 timmar att cykla runt ön. När
Vlieland
det är lågvatten torrläggs stora delar av havet utanför ön.

Seglingen startade dock 4 maj med både regn, hårda vindar emot och grov sjö vilket resulterade i obekväm lutning och blöta. Både storsegel och fock var revade. Vid en av revningarna fastnade 2:a revet inne i bommen och har ännu inte kunnat åtgärdas. Efter ca 30 timmars bister segling kom vi den 5 maj uttröttade fram till Utklippan, söder om Karlskrona, sent på tisdagskvällen. Natten mellan måndag 4 maj och tisdag var synnerligen bister, ca 5 grader, och det var mycket fuktigt. Det var mörkt och det var
Vlieland
dimma, sikten obefintlig. Inne i båten fungerade värmaren och det var varmt. Som tur var mötte vi inga båtar. AIS hjälper oss dock att se andra båtar på datorskärmen om de är utrustade med denna utrustning. Den största delen av vägen kunde vi segla. På Utklippan var vi enda båt vid ankomsten. Dagen därpå anlände en polsk segelbåt, som tvingats vända i hårt väder med åska. De var mycket blöta och trötta.
P g a ofördelaktiga vindar kunde vi inte segla raka vägen till Kiel. Vi var tvungna att gå till Allinge på Bornholm och därefter till
Vlieland
Rönne för att fylla diesel. Det hade blivit en del motorgång när vindarna dog ut.

8 maj lämnar vi Rönne i bra vind, som avtar och vi blir tvungna att gå för motor en stor del av sträckan mot Kiel. När vinden kommer tillbaka får vi besvärlig segling på natten i de trafikerade vattnen söder om Danmark. Vi försöker undvika att komma in i den hårt trafikerade farleden på babordssidan, samtidigt som vi inte vill köra in i vindkraftparken på styrbordssidan. Det hela
Natt mellan Rönne och Kiel
försvåras av att vi har vinden rakt bakifrån och riskerar att få en okontrollerad gipp. Att ta sig över farleden på natten är en mardröm, men till slut hittar vi en lucka. I hård bidevind anländer vi till Kiel. Efter kontakter med slussvakten via VHF, lyckas vi efter en timma och många missförstånd ta oss in i rätt sluss tillsammans med två stora fraktfartyg. Vi är enda fritidsbåten. Efter fyra timmars motorgång kan vi äntligen den 9 maj på kvällen förtöja i Rendsburg, en vacker gammal stad halvvägs in i kanalen.

I vackert väder går vi 10 maj från Rendsburg till slussarna mot Nordsjön i Brunnsbüttel. Det tar 6 timmar och inget dramatiskt händer. Efter kontakt med slussvakten via VHF får vi direkt gå in i slussen, där det ligger ytterligare två fritidsbåtar och två fraktfartyg. För motor fortsätter vi ytterligare 3 timmar till natthamnen i Cuxhaven, där vi omedelbart passar på att fylla diesel.

11 maj får vi ordentlig skjuts av den utgående tidvattenströmmen och noterar farter upp till 10 knop över grund, d v s strömmen bidrar med 3,5 knop, seglen med 6,5. Tyvärr lyckas vi sätta båten på grund på en av sandbankarna. Felet är mitt, jag har lagt rutten för nära grunden. Vi kommer loss för egen kraft och kan fortsätta. Vi seglar så gott som hela vägen till Vlieland, mot slutet i hårda vindar. Både första och tredje revet måste sättas. Natten blir jobbig med sillfiskande båtar och fraktfartyg. Vi har otur med strömmarna, som för det mesta går emot oss, samtidigt som vi kryssar. När vi försöker rulla in focken, fastnar den. Efter några timmar tar jag mig fram på fördäck och lyckas få loss den, Till slut kan vi falla av och svänga in mot Vlieland där vi förtöjer vid tretiden den 12 maj. Återigen väldigt uttröttade sover vi gott i en trygg hamn.





15 kommentarer:

  1. Hej vad intresant de ska bli att följa din segling/ B

    SvaraRadera
  2. Ja det blir spännande att följa detta äventyr!

    SvaraRadera
  3. Måste vara spännande att försöka leta sig in dessa små hamnar mitt på sandstränderna. verkar vara riktiga idyller/B

    SvaraRadera
  4. OK försöker igen .. Min långa kommentar försvann när jag skulle publicera. Teknikens under !! S-G hemma strax efter midnatt idag lördag. Smidig resa från fina Den Haag. Mkt parker, kanaler och restauranger. Tåg fr. centrum till Schiphol varje kvart. På Schiphol, väntar dock en till synes ändlös promenad genom terminalbyggnader. Incheck bagage i ena änden. Ytterst noggrann säkerhetskontroll i andra änden och slutligen gaten i en tredje. Kul dock att sitta å glo på alla passagerare som irrar runt som myror om man som jag hade turen att hitta rätt plats och äv. efter en hel del argumenterande lyckades byta min gratisvoucher som jag fick sist jag var där i feb och missade ett plan mot en liten fl. vin och en macka. Sitta och lyssna på alla utrop om passagerare som saknas vid gaterna. Alla hotelser om att deras bagage kommer att lyftas ur planen och at dom försenar flyget. Ser en stor grupp japaner ila förbi på rad där nere. Ledda av en energisk kvinna i flygplatsuniform som håller upp en bunt vitt papper i ena handen medan hon talar febrilt i walkie-talkien i den andra. Innan vårt plan sedan ska lyfta blir det först att köra 20 min. på marken bort till startbanan längst bort genom alla trafikstockningar av flygplan. Framför oss startar en stor China Cargo kärra. Jag har sparat 110 kr genom att inte välja sittplats. Har tur igen och får sitta själv på rad 11 SB sida. Hade varit bättre att få sitta på BB å se å fota den fina solnedgången, men man kan inte få allt. Fri wifi ombord, men vad hjälper det när man har ett tomt batteri? Ett av dagens stora I-landsproblem. Alla grejer som behöver laddas hela tiden. Samma för seglarna. Eluttag på bryggan är det viktigaste. Till telefån får man nog skaffa ett extrabatteri äv. om det är lite bökigt att byta. Satsar 90 av mina sparade kronor på 2 öl. Resan går fortare och blir roligare då.. Hinner knappt dricka ur min andra innan nedstigningen börjar. Sen går det fort.. Kommer ut fr. toaletten på ARN då jag ser min ryggsäck vara på väg mot ännu en runda på bandet. Hinner precis upp den. Taxi direkt hem å i säng. Sover 9 tim. som en stock. Konstiga drömmar. Golvet gungar när jag reser mig upp. Stel i hela kroppen. Inte minst i fingrarna. Lite frukostfika å så köra igång datorn. 95 + 45 mejl. Nästan bara reklam trots att jag sa upp de flesta nyhetsbrev innan jag åkte. Microsofts paranoia ställer numera alltid till problem för mig. Så fort jag försöker logga in i annat land stänger dom åtkomsten till kontot eftersom dom tror att det är någon annan som kommit över lösenordet.. OCH hur får man tag på idioterna? Verkar inte gå att mejla dom. "Deltag i chatten" säger dom.. Jaha men bara på vardagar dagtid tydligen. Ännu ett I-landsproblem. Alla system som bara ställer till det för oss vanliga hederliga användare OCH ingen fysisk person att kontakta. En vacker dag ska jag cykla till deras huvudkontor och se om det finns nån människa av kött å blod där.. Nä nu ska jag ut å kolla om jag kan hålla balansen på cykeln. Har gått ner 3 kg ser jag. Bra när man ska till Golden beach å Wine bay i förhoppningsvis inte för varma Yantai. Ska skriva nån kommentar om seglingen också när jag hämtat mig å samlat intrycken.. Ser att Skip är på väg mot SV igen. I Schevingen väntades en kappsegling komma in under fm. Så det blir nog ännu livligare där i em/kväll/natt. Blir kanske lugnare i Oostende , dit han trol. är på väg. Bara han kommer ihåg att svänga SB -SB direkt efter infarten.

    SvaraRadera
  5. Tidsangivelsen är fel! 03.43 måste vara Googletid. Jag var definitivt inte vid medvetande vid den tidpunkten Europeisk sommartid.

    SvaraRadera
  6. Bloggen var inställd på Stillahavstid och där är jag inte än.
    Jan

    SvaraRadera
  7. Vad härligt, men Oostende är väl inte så tokigt heller om jag minns rätt! Då är det lilla felet med tidsangivelsen åtgärdat.. Efter att ha fått sova 9 timmar 2 nätter i rad och allt börjar återgå till den vanliga trista vardagslunken trots att det är söndag. Nåja brorsan kommer snart å cognacsprovning vidtar så riktig gråvardag blir det inte vid närmare eftertanke.. Fast vädret är sig likt..

    Jag var bara en av 7 som seglade hem Navire , fd. Swedish Entry. Ett Finlands-svenskt projekt som jag under en resa på NZ oväntat hade turen och förmånen att få bli medlem i. Willy v. Koskull var den som hade ansvaret för hela det projektet.

    Nåväl Paulas segling t. France var det... Första dygnet innan man vant sig vill man inte ha hård vind å gropig sjö, men det var just vad vi fick. 2 rev och revad fock , kraftig lutning och gropigt. Tur att Janne kunde fixa lite nudelsoppa. Jag kände mig inte alls mogen att vara nere i ruffen någon längre stund. Natten var kall och fuktig och sömnlös. Senare tjock dimma, men då hade vinden lagt sig. På em. ökar vinden. Janne ska ta rev 2 just när jag slumrat till i förpiken. Knack,knack. krångel med revet, behöver hjälp, seglen nere, motorn igång, grov sjö, nödhamn för reparationer... Yrvaken så tar det en stund innan jag fattar vad som hänt. Sliter i 2:a revets linor.. Stumt, fastnat nånstans inne i bommen, men hallå har vi inte ett tredje rev? Funkar det? Ja det gjorde det! Seglandet kan fortsätta. Tanken var att fortsätta ner till Simrishamn, men vädret har sugit musten ur oss och vi ser Utklippan vid horisonten som en lämplig vilohamn istället för att kämpa oss fram en natt till. Mycket klokt beslut då det visar sig bli riktigt åskoväder under natten. Massor med säl tittar förvånat på oss när vi snurrar runt utanför piren medan vi förbereder segel , tampar och fendrar. Utklippan, där jag nu går iland för första gången, kan prickas av!

    SvaraRadera
  8. Hej Janne, grattis till den fina dagsdist som ensamseglare igår! Lång dag igår va?

    SvaraRadera
  9. Jag ser fram emot att bevaka och följa din reseblogg.

    SvaraRadera
  10. Det har vid dina tidigare seglingar med Paula berett oss ett stort nöje att få dina berättelser och bilder från platser som vi aldrig har besökt. Stundtals har det känts som att vi är med på resan.

    SvaraRadera
  11. Hej Janne, Hoppas du har vilat ut nu.Dett blev ju en tidig, mitt i natten, avfärd igår. Är nya hamnen bättre? Såg att du raceade mott en Nork båt?
    Ha de

    SvaraRadera
  12. Hej,
    Trouville låter bekant. Nästan hemmaplan. Ser ut att vara en mysig stad men dyr. Ser flera casinon och fina restauranger. Har du kollat in La Spinnakers meny?
    Go tur

    SvaraRadera
  13. Hej, ser att du nu börjar närma dig Frankrikes skärgård. Snabbt seglat.

    SvaraRadera
  14. Oj vilken natur. Vi måste ta oss ditt även om det förmodligen måste ske per automobile. Jätte kul att följa dig.
    Här är det varanan dags väder. Hoppas komma ut på sjön igen sön/mån

    SvaraRadera