måndag 18 maj 2015

Vlieland - Scheveningen, Den Haag - Oostende, 14 - 18 maj

Fredspalatset
Seglingen till Scheveningen den 14 maj genomfördes utan problem och med akterliga vindar, medström och motström.
En kappsegling pågick när vi anlände och det var svårt att få plats. Dagen efter ankomsten blev vi tvungna att flytta till en ny plats. Natten mellan 15 och 16 maj kom tävlande båtar i mål och det blev knökfullt, ungefär som i Sandhamn vid Gotland Runt.

Binnenhof

Scheveningen är en stadsdel i Hollands administrativa huvudstad Den Haag (Amsterdam är officiell huvudstad), som är Hollands tredje största stad med ca en halv miljon invånare. För att komma in till Haags centrum tog vi först en spårvagn åt fel håll. Jag hade cykeln med mig och gav upp spårvagnsåkandet och cyklade istället in till centrum där jag mötte S-G, som så småningom lyckats hitta rätt spårvagn. Cykeln lämnade jag in på en cykelparkering. Efter lunch på en gatuservering, tidvis varmt i solen, promenerade vi runt i centrum.
Haag är en vacker stad med en blandning av gammal och ny bebyggelse i form av skyskrapor, vackra parker, kanaler, gamla palats, regerings- och parlamentsbyggnader. Här finns också flera internationella domstolar. Staden är en dröm för cyklister: gågator, cykelbanor och cykelparkeringar överallt och väldigt lite biltrafik. Det är lugnt och tyst och man hör till och med ljudet från folk, som promenerar.

I Haag lämnade S-G mig och flög hem. Den 16 maj startade jag med Oostende som mål. Klockan sju väckte jag grannbåtarna och fick hjälp att nästla mig ut ur hamnen. Enligt väderleksutsikterna skulle det bli hårda vindar och jag hade förberett mig i hamnen genom att sätta det tredje revet. I hamnen var det lugnt, men så fort jag kom utanför pirarna var vinden uppe i kulingstyrka rätt emot, dessutom regn. Det blev kämpigt och än värre blev det när jag dessutom fick tidvattenströmmen emot mig. Över halva dagen såg det ut som om jag inte skulle komma fram förrän mitt i natten, men äntligen vred vinden, som förutsagt, solen började lysa och jag fick akterliga vindar och medström. Med en fart på 8-9 knop såg det nu ljusare ut. Med solnedgången i ryggen kunde jag angöra Oostende och förtöja utanpå en belgisk båt från Nieuwport. Jag var mycket trött efter 15 timmar och ca 90 nm segling och somnade snabbt.

Oostende har ca 70000 invånare och är en viktig hamnstad. Som överallt i Holland och Belgien är sandstränderna oändliga och på sommaren anländer badturisterna. Staden saknar gamla stadsdelar och är inte speciellt mysig. Det finns dock en pampig katedral.


Igår var det söndag och det pågick lite lustigheter, bl a körde en liten vattenfylld bil fram och tillbaka på strandpromenaden. I vattnet inne i bilen simmade akvariefiskar och chauffören andades genom en snorkel. Med jämna mellanrum signalerade bilen och chauffören sprutade vatten på åskådarna genom ett vridbart munstycke placerat på ett rör på bilens tak. Ibland öppnades motorhuven och en krokodil tittade fram och vattenånga pyste ut. Kul!
Gårdagen började med att datorn kraschade och jag tappade en kabel i vattnet. Datorn frisknade till så småningom och efter att jag plockat isär kabelkontakten, sköljt rent och torkat, var allt som vanligt igen. Solen sken och jag kunde göra en cykeltur.

Det finns flera hamnar för gästande båtar, bl a en stor hamn, vilken man når genom två slussar och två öppningsbara broar. Skillnaden mellan hög- och lågvatten är 5 m. Jag ligger i en hamn med direkt anslutning till havet och nära centrum. När jag anlände på söndagen var det ganska fullt i hamnen. Nu verkar de flesta seglat hem för att arbeta och vi är bara två gästande båtar kvar. Gästhamnsavgiften är ca 300 kr per dygn. Då ingår vatten, el, WiFi, toaletter och duschar.
Idag, 18 maj, är kulingvarning utfärdad och jag stannar kvar i hamnen.



1 kommentar:

  1. En ovanligt kort tur t. Newport (fast med annan stavning) Nu är du i slagläge för Frankrike! Lycka till !

    SvaraRadera