torsdag 25 juni 2015

Belle-Ile - Ile D´Yeu - Les Sables D´Olonne

23 juni. Segling i soligt och varmt väder från Belle Ile. Så småningom plattläns med motor och storsegel. Fullt i hamnen på ön Ile D´Yeu. Förtöjde utanpå två andra båtar. Påföljande morgon kunde jag flytta till en ledig plats mellan bommar. Pris 200 kr inkl allt exkl WiFi, som kostar 3€ för 1 dygn och 4 för 2 dygn.


Ile D´Yeu är en fantastisk ö. Det härliga varma, soliga vädret på onsdagen 24 juni bidrar säkert till den uppfattningen. Det är en härlig ö att cykla på, lagom kuperat, spännande cykelvägar och mycket måttlig biltrafik, Turisterna vandrar och cyklar och de dominerar inte. Vyerna med klippor, sandstränder, blågrönt hav och gamla fort vill man gärna komma ihåg länge. Det är Medelhavskänsla. Fortfarande 21:30 kan man sitta ute i kortbyxor och t-shirt. På Ile D´Yeu verkar man hålla stenhårt på en gemensam byggnadsstil. Så gott som alla hus är vita och har exakt samma taktyp och -lutningar samt fönsterluckor. Storlekarna på husen och utformningen i övrigt kan variera. Den gamla stadskärnan vid hamnen håller i stort sett samma stil. Det finns inga stora hotell.

Är det här cykelvägen?











En dag på Biscaya
Alla foton ovan är från Ile D´Yeu.

Idag torsdag 25 juni har jag till en början gått för motor över ett spegelblankt Biscaya. Så småningom blev det lite vind och jag kryssade någon timme. Jag siktade på Le Rochelle men gav upp i staden Les Sables D´Olonne. Det är 30 grader i båten och det går inte att gå barfota på däcket eller att sitta i sittbrunnen. Jag måste så fort som möjligt skaffa ett solskydd över sittbrunnen. Här är hamnavgiften 210 kr exkl WiFi. Jag fortsätter direkt imorgon antingen mot ön Ile De Ré eller till La Rochelle







2 kommentarer:

  1. Ser att du är på väg in t. La Rochelle. Härligt ställe! Gamla stan.. Mycket folk å rörelse dock. Många restauranger. Svårt att välja vilken som e bäst.. Unna dig en massa fruits de mer. Lycka till!

    SvaraRadera