torsdag 18 juni 2015

Roscoff - L´Aber-Wrac´H - Camaret, 15 - 18 juni

L´Aber-Wrac´H. På väg till butiken.
15 juni, uppstigning 04:15, avsegling 05:30. Vid 11-tiden var jag framme i L´Aber-Wrac´H. Egentligen hade jag tänkt gå direkt till Camaret, men det gick för långsamt och strömmen hann vända. Från L´Aber-Wrac´H cyklade jag 1 mil TOR för att handla, största delen av sträckan genom ett platt jordbrukslandskap.

Liksom i Norge, verkar det inte finnas några insekter i kustlandet. Skönt, men underligt! Vad lever alla småfåglar på?

Välja och vraka på kyrkogården
Ännu en kyrka. Vacker?
Tisdag 16 juni åter en tidig uppstigning kl 04:00 och avsegling 05:45. En bra seglingsdag med lagom halvvind, till en början 5-6 m/s, som mot slutet av seglingen blev stiltje. Havet lugnt och fint. Jag passerade sundet mellan Ile D´Oussant och fastlandet utan missöden. Strömmen var stark, upp till 5 knop med virvlar och fräs. Farten var som mest uppe i 10,5 knop. Efter rundningen av Frankrikes nordvästra udde har jag kommit in i den fruktade Biscayabukten. Den uppförde sig inte som ryktet säger. Havet låg mer eller mindre spegelblankt, solen sken och det var dags att byta till kortbyxor och T-shirt.

På osndagen gav jag mig ut på en cykeltur i Camarets omgivningar. På uddarna ut mot havet dominerar ett hedlandskap, branta klippor och sandstränder. Det är mycket vackert. På en av uddarna ligger en bombad, jättelik tysk kustartillerianläggning. Vädret soligt och varmt.


Jag börjar nu känna igen andra båtar, som är på väg åt samma håll som jag, bl a ett tyskt par, som jag rådfrågat några gånger. Igår onsdag var jag på besök i deras båt och gick igenom kommande hamnar.

Idag, torsdag 17 juni, hade jag tänkt att jag skulle segla vidare, men det var dimma, när jag vaknade, så nu blir jag kvar till imorgon.

Till Elisabethorna A och B

3 kommentarer:

  1. Härligt landskap, men lite risiga fiskebåtar. Är konditionen på väg upp?

    SvaraRadera
  2. Härliga vyer och fint väder.
    Jag väntar med stor spänning på din och Paula's passage av Pointe du Raz !
    Konditionen verkar vara på topp.
    Fick du en hästkur av doktorn ?

    SvaraRadera
  3. Grattis Janne! Du klarade Pointe du Raz! 12 knop såg jag som mest, men du hade säkert lite till. Härligt med tidvatten när man tajmar in det. Bra med ditt dataprogram så du slipper slå fram och tillbaka i Reeds almanacka och räkna..
    Tekniken gör verkligen framsteg. Här har jag igång plattan där jag kan följa din framfart. Samtidigt som jag skriver detta på datorn och lyssnar på radion. Danska valet å TV,n står givetvis också på liksom telefånen som plingar lite då och då. De e mycke nu...

    Ha en bra midsommar! Inte så många svenska båtar att fira med kanske, men hissa flaggorna i topp och ta dig en Calvados!

    SvaraRadera