fredag 12 juni 2015

St Malo - Lezardrieux, 8 juni - 12 juni

Seglingen mellan St Malo och Lezardrieux blev en fin halvvindssegling i hårda vindar och vackert, kyligt väder och jag fick tillfälle att testa det reparerade andra revet.

Ön Ile De Brehat
Lezardrieux är en liten hemtrevlig stad med mindre än 2000 invånare. Här finns allt man behöver, exempelvis ett bra konditori, där man kan köpa nybakade baguetter och äppeltårta. Vad mer kan man begära? Behöver man köpa lite mer avancerade maträtter kan man cykla 5 km till Paimpol, en lite större stad, där det finns en stor Carrefour-butik.
Det är jordbruk, som dominerar i omgivningarna och man ser växthus med exempelvis tomatodlingar. Idag var det marknad här i Lezardrieux.

Lezardrieux ligger en bit in i en flod. Två gånger per dygn rinner floden åt fel håll när det blir högvatten. Det är 6 m mellan hög- och lågvatten. Det finns två hamnar för fritidsbåtarna, en i floden med pontoner, som höjer och sänker sig med tidvattnet. Det finns också en bassäng med pontoner, som är lite mer skyddad. Man kan passera in i bassängen endast vid högvatten.

Hamn i 3 våningar, båtar fortfarande på land
Jag har varit här 4 hela dagar. Idag är det fredag 12 juni. Första två dagarna var jag inblåst. Det har dock varit soligt, men kyligt. Idag har det regnat hela dagen. Nu har det slutat och imorgon och flera dagar framöver skall det bli soligt men inte speciellt varmt, 15 - 20 grader. De sista två dagarna har jag ägnat mig åt läkarbesök och provtagning p g a att jag blev yr när jag reste mig upp. Den trevliga läkaren har nog hittat orsaken och imorgon fortsätter jag.

Kommunhuse i Lezardrieux





2 kommentarer:

  1. Kan det ha varit för lågt blodtryck? 😎 Själv undrar jag om jag kommer att känna av några besvär innan jag är hemma. Efter 19 timmars resa fr. Hotellet i Yantai börjar jag känna mig lite seg. Tänkte ändå spara in taxipengarna med lite kollektivresande. Det gäller att härda sig å bita ihop.. Tänkte ändå inte lägga mig förrän kl. 22 för att komma in i rätt dygnsrytm på en gång.

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att du besökte en doktor.

    SvaraRadera