måndag 22 juni 2015

Loctudy - Belle-Ile, 21 - 22 juni

På söndag 21 juni gällde det att starta på rätt tid och att hålla lagom fart för att komma fram i rätt tid till till ön Belle-Ile. Den mer skyddade bassängen i hamnen kan man passera in i endast några timmar omkring högvatten. Hur jag än bar mig åt, revade segel, rullade in segel och till slut seglade en omväg, blev jag tvungen att vänta en timme utanför hamnen tillsammans med många andra båtar. Inpassagen blev lite aggressiv när alla vill hålla sig framme för att få en bra plats i hamnen. Till slut hade alla kommit in och vi låg i rader med upp till fem båtar utanpå varandra. Hamnavgift 240 kr exkl duschar.

Le Palais, som staden heter, som vi ligger i, domineras av ett stort pampigt kastell, som började byggas på 1500-talet. Själva staden har det vanliga trevliga franska stuket med vackra blommor, gamla hus och trånga gator, restauranger, konditorier och många andra butiker. Det är mängder av turister med ryggsäckar och resväskor, som vandrar, hyr cyklar, bilar, motorcyklar och som skall åka med turbussar och turbåtar. Tur med vädret har vi också. Solen skiner och det är lagom varmt. Själv tog jag en cykeltur ut på den ganska kuperade landsbygden. Nu är cykeln nerpackad och imorgon siktar jag på ön Ile D´Yeu.

Till alla trevliga tjejer i bridgeklubben

5 kommentarer:

  1. Det går snabbt framåt.. Nästa blir väl ile de Ré el, La Rochelle? Du är snart i Spanien. Här hemma har VOR gått i mål å GR seglarna är på Skeppsholmen fr.o.m. Torsdag.

    SvaraRadera
  2. Oboy!! Skådar inte mitt vänstra öga en flygplats med hela 2 landningsbanor.. Jojomensan : Aérodrome de l'ile d'Yeu. Verkar vara en trevlig ö som jag inte hört talas om.Lagom stor. Lätt att begripa OCH en flygplats.

    SvaraRadera
  3. OCH vilket väder du har ! Sol 28 grader , men svaga vindar.. Nog många svenska semesterfirare som avundas dig. NJUUUT !
    http://www.meteofrance.com/previsions-meteo-marine/cotes/ile-dyeu/0608501251

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade faktiskt tänkt cykla till flygplatsen och ta ett foto till dig, men det var för mycket annat, som lockade.

      Radera
    2. Äsch då, men det finns nog bilder på Google..

      Radera