torsdag 16 juli 2015

Camaret - Roscoff - Perros-Guierec/Plomanac´H, 12 - 16 juli

Kappsegling i Roscoff
Vädret under den här perioden har varit vindfattigt, fuktigt, mulet och ibland svalt och med lätt regn. Först igår eftermiddag började solen titta fram och idag torsdag 16 juli har det varit riktigt soligt och varmt.

Största delen av sträckan Camaret till Roscoff kunde jag segla, först en bidevindsbog och efter passagen av udden väst om Brest kunde jag falla av och få mer akterlig vind. I Roscoff var det festligheter och stort pådrag med TV-utsändning, med anledning av att en stor kappsegling (Tour de France à la Voile) med trimaraner, just hade avslutats.
Torrlagt utanför hamnen

Måndag 13 juli blev jag kvar i Roscoff. De enda minnesvärda aktiviteterna var att jag handlade lite mat och bytte en trasig lampa på toaletten.


På tisdagen analyserade jag alternativa hamnar för att överseglingen till Jersey skulle bli så kort som möjligt. Resultatet blev hamnen, där jag nu ligger, Perros-Guierec. När jag efter seglingen skulle lägga på kapellet på storseglet i den oroliga sjön ramlade jag baklänges på en winch, som dock träffade de mer köttiga delarna av ryggen. Inget verkar vara brutet, men bra är det inte när man klantar till det. Här i Perros-Guierec ligger jag i en bassäng, som man bara kan gå in i vid högvatten. Utanför bassängen kan man gå torrskodd där jag tidigare kom in.

Efter att igår onsdag ätit pannkakor med sylt och vispgrädde blev vädret genast bättre och jag cyklade iväg för att titta på Côte de granit rose, den rosa granitkusten, som i sin tur är en del av Côte de d´Armor. Det är dåligt med cykelvägar och det är väldigt kuperat, så cyklingen kunde jämföras med alpsträckorna i Tour de France..


Idag har jag cyklat till den mindre staden Plomanac´H, som ligger mitt i området med rosa granit. Här bildades för 4500 år sedan en naturlig hamn inklämd mellan granitblocken. På 1400-talet byggdes två kvarnar, som drevs av tidvattnet. Det tycker jag låter imponerande. Naturligtvis har även vikingarna varit här. Var har de inte varit? Beträffande graniten så finns det verkligen de mest fantastiska stenbumlingar och stenhögar.

Cykeln börjar bli sliten och idag var det dags att byta bromsbackar på framhjulet.





5 kommentarer:

  1. Lustiga klippblock ! Försökte du knuffa ner den som stod och vägde? Vilka små trimaraner.. Inga ocean racers? Fin strand också OCH vad har jag sagt? Vänta med med packning av storen å allt annat "onödigt" bestyr tills du kommit in på skyddat vatten. INTE i grov havssjö 1 M utanför hamnen! Gick ju bra denna gång, men ta det som en varning! Lycka till mot Jersey. Inte Guernsey denna gång?

    SvaraRadera
  2. John ringde och tipsade om racet mot St. Peters Port. Vi följer dig Janne ! Du verkar gå fortare än båtarna runt omkring dig. Verkar vara motström, eller svaga vindar.

    Tur man har många möjligheter nu att kolla mycket samtidigt. Tack till all teknisk utvecklingspersonal ! Zappar f.ö. bara mellan TdF och friidrotten Junior EM. Ikväll stora grabbarna och tjejerna fr. Monaco.

    Kantarellerna och blåbären är också på gång ute i markerna. Mumsar just nu på några kantarellmackor. Jag får nog ta ett glas vin också. JA det är ju iaf. fredag! Njut du också när du lagt till !!

    SvaraRadera
  3. Spännande segling. Du slog alla utom whisky båten Talesperson. Fast det är ju en 50 fotade. Du var iaf först vid kaj. På AIS ser det ut som du redan tagit upp Paula PÅ kajen. Snabbt jobbat i så fall!

    SvaraRadera
  4. Talisker heter båten. Min platta e liksom telefån lite übersmart..

    SvaraRadera
  5. OCH det är en 50 fotare..

    SvaraRadera