torsdag 2 juli 2015

Ile de Ré, 29 - 30 juni

Från La Rochelle till St Martin på den lilla ön Ile de Ré är det 10 nm. För att komma in i den tidvattenoberoende (= djupet hålls konstant) bassängen, måste man gå in vid högvatten. Portarna till bassängen skulle öppnas vid 10-tiden på måndagen 29 juni, Vädret var strålande och jag lyckades pricka in portöppningen på minuten. Hamnchefen placerade mig utanpå en engelsk Moody 47. Så småningom fick jag en Moody 42 på min andra sida. De berättade senare vid ett litet cocktailparty (avslutades med kaffe eller te) ombord på Moody 47 att de tillhörde engelska sydkustens Moodyklubb och 50 av klubbens medlemsbåtar skulle den 11 juli samlas i den franska staden Vannes.

St Martin har ett citadell och en gammal mur runt staden, mycket imponerande. Murarna byggdes på 1600-talet i samband med religionskrigen. På slutet av 1800-talet och början av 1900-talet fanns här också ett fängelse, som fångarna passerade innan de skickades till Frankrikes straffkolonier.

Kyrka eller nordmärke?
Tidigt på tisdag morgon packade jag ner saft, kaffe och baguettesmörgåsar och gav mig iväg på en cykeltur på ön. Ile de Ré är en dröm för cyklister, fina cykelvägar helt skilda från biltrafiken, som går utefter kusterna, förbi vingårdar, mussel- och ostronodlingar och ön är dessutom helt platt. Elitcyklister har dock knappast något här att göra. Förmiddagen blev uthärdligt varmt, men eftermiddagen, när jag kommit tillbaka till båten, blev den varmaste jag någonsin upplevt i båten, Det nyinköpta solskyddet kom väl till pass. Att gå ut i solen var otänkbart. Termometern inne i båten visade på 38 grader och hade på kvällen sjunkit med bara 3 grader. De stora båtarna körde sina luftkonditioneringsanläggningar för fullt. På natten blev det regn och åska. Jag hade blivit förvarnad och stängt luckor och fönster trots värmen.

Fina 2-filiga cykelvägar
Inte så kul hamnar





Blir det konjak eller vin?

Ostron eller musslor?


3 kommentarer:

  1. Vilka platser du kommer till!
    Det är bara att luta sig bakåt i solstolen och låta tankarna fly in i dina reseskildringar från den Franska Atlantkusten !

    SvaraRadera
  2. Härligt att få se lite bilder från Ile de Ré. Trodde inte det va så fina cykelvägar där. Biltrafiken va hemsk. Fast vi var där i början av aug. Också över 30 grader då. Ser att du avverkat den fina ön redan å kanske är på väg mot den vackra ön? Nu ut på cykeltur för att härda mig mot värmen som högst troligt ligger kvar över Spanien å S France om 2 veckor. Här verkar högsommaren bli kort. Redan nästa vecka är vi tillbaka i mer normala sommartemperaturer på 15-20 grader å regn. NJUT!

    SvaraRadera
  3. It was realy nice to meet you. Thank to give me some of your times for my interview. I hope lots of sun for the rest of your trip.
    I think you should try " la crèpe bretonne " with cheese and egg it's delicious.
    Bon vent!!
    Victor

    SvaraRadera