måndag 6 juli 2015

Ile D´Yeu - Vammes - Port Louis (L´Orient), 30 juni - 5 juli

Ile D´Yeu
Klockan 05:45 onsdag 1 juli passerade jag ut genombassängportarna i St Martin. Solen går upp 06:15, så det är fortfarande inte riktigt ljust. Dagen var mulen men varm med en bra halvvind och medström. Ankomst till Port-Joinville på Ile D´Yeu klockan 13:30. Sedan jag var här för en vecka sedan har priset gått upp från 200 kr till 330 kr. Högsäsongpriser tillämpas från 1 juli.

Under natten blixtrade och dundrade det. Jag vaknade av att det small till i båten, rusade upp och var helt övertygad om att en annan båt kört in i Paula med hög fart. Det var åska. Allt verkar fungera idag när jag har provat. Inga instrument är utslagna.
Ile D´Yeu

För första gången åt jag en 3-rättersmeny på restaurang, pris 160 kr med en kvarting vin. Förrätt musslor, huvudrätt blodigt (saignant, blev fel) köttstycke, samt tårta med vispgrädde och glass. Tårtan var bäst, kul att ha provat på musslor, eftersom de är så vanliga här, och köttet var ohyggligt segt och fick bytas ut en gång. Således ingen succé, men jag skall inte ge upp.

Torsdag eftermiddag utforskade jag Ile D´Yeus sydöstra delar, till vilka jag cyklade på fina cykelvägar genom skogen. Vackra kuststräckor som vanligt.

Skärgårdsö i Golf De Morbihan
På fredagen blev det en riktig långsegling på 65 nm. Jag kommer inte ihåg annat än att vädret och vindarna var bra. Vannes ligger en bit upp i en flod och på väg dit passerar man Golf de Morbihan, ett område med skärgårdsöar. Skillnaden mot våra skärgårdar är att det inte går att förtöja mot land pga tidvattnet. Man får ankra och använda jolle för att komma iland. När jag anlände till sundet in mot Golf de Morbihan var tidvattnet på väg in och strömmen var väldigt stark, omkring 5 knop. Det liknade ganska mycket forsränning.

Vannes är en stad med en 2000 år gammal historia. Även Caesar har besökt staden en gång i tiden, men det var nog inte ett särskilt vänligt besök. Staden är omgiven av en välbevarad mur och i stadskärnan finns korsvirkeshus från 1600-talet.

Vid högvatten på söndag 5 juli började jag återfärden ner mot havet igen. Strax efter det forsande sundet ut mot havet gick jag in till hamnen Arzon och tankade diesel. Det blev motorgång till dess att jag passerat udden Quiberon. Därifrån blev det en lång bidevindsbog fram till Port Louis. I flera hamnar kommer hamnkaptenen ut och möter, anvisar plats och hjälper till med förtöjning. Så också här. Det är väldigt trevligt, särskilt om man är trött och ensam.

Port Louis är en liten stad och utmärker sig inte på något särskilt sätt. Murar och citadell finns naturligtvis. Här fick jag besök av en lärare i engelska, som ville att jag skulle låta en elev intervjua mig på engelska, vilket jag gick med på. Nästa dag, måndag, träffade jag eleven, en 17-årig pojke från L´Orient, på ett kafé tillsammans med andra elever och deras intervjuoffer. Det blev ett roligt dubbelriktat utbyte.

Marknadsdag i Vannes
F ö har jag under måndagen gjort en cykeltur, justerat bromsarna på cykeln och smort kedjan. Inga dramatiska händelser således. Det räcker med problemen i Grekland.

Fotona är från Vannes, om inte annat angetts.



2 kommentarer:

  1. Ser trevligt ut i Vannes ! Touren kommer dit på söndag. Dom håller sig i Normandie å Bretagne fr.o.m. torsdag. Det var en väldig krasch i klungan idag. Minst 4 cyklister borta från tävlingen däribland ledaren schweizaren Cancellara som bröt några revben, men ändå fullföljde dagens etapp. Hårda typer!

    Ja om man beställer blodig biff i France så kan den va väldigt blodig, nästan rå.. Dom har andra måttstockar där. Vi beställer oftast " á Point ", men " bien cuit " är sällan helt genomstekt heller har jag noterat. De som vill ha helt genomstekt har problem med fransk matkultur. Monica kommer nog att få beställa tres, tres bien cuit .. Å glöm ALDRIG att säga s`il vous plait om man vill beställa nåt !!

    SvaraRadera
  2. It was a pleasure to meet you Jan thank you for the time spent with me . I try to understand what you have written but i don't understand all but I see the pictures and it's a really nice blog.

    SvaraRadera