lördag 11 juli 2015

Port Louis - Concarneau - Camaret, 8 - 11 juli

Concarneau
Onsdag morgon 8 juli gjorde jag en misslyckad tur till Ile Groix. Alla bryggplatser var redan upptagna. Däremot kunde man få förtöja vid en boj på svaj. Det passade inte mig, som inte har någon jolle, så det blev återsegling till Port Louis. Vädret mulet på förmiddagen, på eftermiddagen sol men svalt.

Torsdag morgon start 06:15. Mulet, kallt och vindstilla på förmiddagen, soligt och svalt på eftermiddagen och en strålande fin kväll. Efter motorgång största delen av sträckan, var jag framme i Concarneau 11:30. Concarneau har en gammal helt muromgärdad stadsdel. Massor av människor vandrade runt och köpte glass, karameller och kakor. Den gamla stadsdelen hade blivit ett kommersiellt centrum.
Concarneau, gamla stadsdelen

Jag har en autopilot inköpt våren 2014. I hård akterlig vind och grov sjö har den betett sig mycket farligt. Den har pendlat upp till 30 grader åt båda hållen och risken för gipp har varit stor. Tillverkaren Raymarine har uppgett att en programuppdatering, som skulle lösa problemet, skulle finnas framme i december 2014. Nu upptäckte jag att uppgraderingen äntligen var klar och jag laddade ner och installerade den.

Concarneau, gamla staden
Fredag morgon gick starten 07:15 i akterlig vind, sol och värme. Någon möjlighet att undvika motströmmen vid udden Point de Raz lyckades jag inte komma på om jag ville segla till Camaret. Och det ville jag med de förmånliga vindarna. Nu fick jag prova den uppdaterade autopiloten och den var som ny och fungerade perfekt i de hårda akterliga vindarna. Vid Point de Raz rasade farten från 7 knop till under 3 knop under ett par timmar i den starka motströmmen. Racen såg jag dock tydligt och kunde undvika dem. När jag kom fram till hamnen i Camaret var klockan 18:30 och det var fullt, men precis då lämnade en norsk båt hamnen och en plats blev ledig. Så skall broderfolken bete sig mot varandra! Tack Norge!

Idag har det blivit både promenad och cykeltur i det soliga, men svala vädret.
Camaret








3 kommentarer:

  1. Grattis till att du rundat Point de Raz ännu en gång! Ja nu börjar väl semesterseglarna att fylla upp hamnarna på allvar. En gummijolle e inte så dumt ibland... men härligt att Ray lärt sig styra i medvinden oxå!

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en riktig hjärntransplantation!

    SvaraRadera
  3. Du gick väldigt nära Raz.
    Camaret, underbar by!

    SvaraRadera