fredag 7 augusti 2015

Blankenberge - Scheweningen - Den Helder - Vlieland, 3 - 7 augusti

3 båtan utanpå Paula, Scheweningen
Avfärd 02:45 den 3 augusti från Blankenberge. Det var bra belysning inne i hamnen, så allt gick bra. Natten var fantastisk, stjärnklart, nästan fullmåne, "tropiskt" varmt, medström och halvvind. Stämningen ombord var mycket god. Rotterdam passerades i dagsljus och utan missöden. Eftersom jag kom fram till Scheweningen (Holland) tidigt på dagen kunde jag förtöja direkt mot bryggan, Skönt att vara tillbaka i ett riktigt cykelland. När hamnen hade fyllts på med båtar hade jag tre båtar utanpå Paula. Det gjorde att jag inte kom iväg dagen därpå. Istället ägnade jag mig åt att handla mat och en något bättre provisorisk travare till storseglet.

Till S-G och Dennis
Onsdag 5 augusti gick starten 05:45 efter att de två kvarvarande båtarna utanpå mig varit snälla och stigit upp och flyttat på sig. Sjön var obehagligt skvalpig, synlig soluppgång sedan mulet men varmt. Till en början plattläns, sedan vindvrid till halvvind och bra fart, så småningom avtagande vind och motorgång. Ankomst Den Helder 13:30.

Den Helder var den enda natthamnen 1989 på väg från Stockholm till Isle of Wight, där min dåvarande båt Iguana med besättning skulle delta i kappseglingen Fastnet Race. Vid bryggan låg nu en annan svensk båt, som var på väg för att delta i årets Fastnet Race.

Jag blev kvar två nätter i Den Helder. Hamnen är bra och ligger inom militärt område, så varje gång man skulle passera in, måste man tala om namnet på båten, Krigsfartygen låg dock i en annan del av Den Helder. Staden är trevlig med många kanaler, bilfria gator och fina cykelvägar, kaféer och barer och människor, som sitter utanför sina hus i den varma sommarkvällen. Från den Helder går färjor till ön Texel, som, att döma av bilköerna, måste vara en populär ö. Stora delar av sluttningarna ner mot havet i Den Helder är asfalterade, troligen för att förhindra att Holland försvinner ut i havet. Asfalten var bekväm att cykla på, men vackert var det inte. I övrigt är det sandstränder och sanddyner, som dominerar liksom på de Frisiska öarna. Någon större variation i växtligheten är det inte.
Den Helder
Det blev bad två gånger från båten i det varma vädret.

I en av de sista hamnarna varnade man för legionella och ville att man skulle se till att vattenslangarna var ordentligt tömda efter påfyllning. I regel är vattnet väldigt varmt när man skall fylla och man måste spola länge för att få det någorlunda kallt. Efter att ha läst varningsskylten har jag för första gången köpt vatten på flaska.

Idag fredag 7 augusti har jag, efter en vindfattig dag för motor, anlänt till Vlieland, som Sten-Göran och jag också besökte på nedvägen.
Den Helder

Jag tycker att båten går långsammare och jag lät också en dykare kontrollera att inget hade fastnat under båten. Nu har jag upptäckt att det är kraftig beväxtning på skrovet. Det förklar varför det går ca 1-1,5 knop långsammare än normalt. Båten måste upp och spolas ren. Jag siktar på att det skall kunna göras i Cuxhaven.
Bakom sanddynerna, Den Helder



Asfalt och sandstrand, Den Helder





Vad är det nere i högra hörnet?


2 kommentarer:

  1. Vi tackar för den fina Kite bilden! Den flygande måsen blev oxå fin. Hårt jobb att vara fågelfotograf! Man känner sig som Kalle Anka på julaftonsfilmen. På fiskebåtsbilden är det väl bara en våg där solen reflekteras? Ha en härlig segling upp t. Cuxhaven å gå inte för nära den högra stranden på väg in!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du har nog rätt. Det är en våg. Jag trodde först att det var en säl. Lite senare stack en säl upp huvudet och tittade på mig. Annars är det ganska tomt på djur. Sulor har jag sett ganska ofta.

      Radera