lördag 15 augusti 2015

Cuxhaven - Rendsburg - Laboe (Kiel), 13 - 15 augusti

Cuxhaven till slussarna i Brunnsbüttel blev en jobbig tur. Visserligen hade jag strömmen med mig men hård vind och vågor emot, vilket inte är en bra kombination, som jag har skrivit om tidigare. Vågorna blir korta och höga och båten faller ner i vågorna med väldiga smällar. Slussningen gick i alla fall bra. Från Brunnsbüttel till Rendsburg blev det också segt eftersom det tydligt märktes att beväxtningen på skrovet drog ner farten.
I kanalen möter man många hemvändande tyska, holländska och franska båtar. De har seglat i Sverige, Finland och Danmark. Däremot är vi väldigt få, som går mot Östersjön.
Rendsburg

I Rendsburg fick jag hjälp med att ta upp båten och spola bort gräsmattan på skrovet. Båten blev som ny. Vid samma varvtal på motorn visade loggen plötsligt 8 knop istället för 6 knop. I tron att det var fel på loggen, hade jag tidigare ändrat kalibreringen. Nu kunde jag ändra tillbaka och båtfarten var tillbaka på vårens värden.

Igår fredag hade jag en trevlig kväll tillsammans med ett tyskt par från Hamburg.
Dagens färd och slussning gick bra i alla fall. Jag hade gjort i ordning för att förtöja på babords sida i slussen. På väg mot slussen upptäckte jag att förtöjningen skulle göras på styrbords sida. Det blev lite panik, men jag hann precis bli klar. Nu ligger jag i en stor marina ca 4 nm från slussarna.
Rendsburg
Vädret var på förmiddagen vackert. När jag körde ut ur slussen och in i Östersjön var det riktigt trist grått väder med lite regn, ungfär som när S-G och jag slussade i andra riktningen i maj, dock varmare.

Imorgon siktar jag på Fehmarn. Det skall bli svaga nordliga vindar från norr, Vindriktningen är ok eftersom jag skall segla i huvudsak österut.

2 kommentarer:

  1. Hej, käns det inte skönt att fått Paula spolad? Och hur känd det att slippa ta hänsyn till ebb o flood? Hoppas du får en fin seglats till Nynäs. Vi kan rapportera att stan är sig lik. Få båtar i gästhamnen

    SvaraRadera
  2. Välkommen hem till Sverige igen

    SvaraRadera