torsdag 27 augusti 2015

Gedser - Ystad - Simrishamn - Kristianopel - Sandvik (Öland). 20 - 26 augusti

Det blev en lång (86 nm), relativt snabb (14 timmar) och fin segling mellan Gedser och Ystad den 20 augusti. Ystad har renoverat sin hamn sedan jag var där sist, nya bommar och bryggor. De, liksom i alla hamnar jag besökt i Tyskland, Holland, Belgien och Frankrike, har infört en bom per två båtar istället för en bom per båt. Troligen kostnadsbesparande och mer flexibelt. Även Simrishamn har infört den här lösningen i sin renoverade hamn.

Simrishamns kyrka
I Ystad låg det mest tyska båtar och några enstaka svenska. Samma sak gällde för Simrishamn, som jag anlände till den 22 augusti, efter att ha stannat en extra natt i Ystad. I Simrishamn blev jag kvar till den 25 augusti p g a hårda vindar med fel rikting. Vädret var vackert men den ostliga vinden var irriterande. Hamnen ger sjölä men inte vindlä. Jag tvättade kläder, sprang en runda, slöcyklade och började läsa i en av de böcker jag bytt till mig i Ystad.

Den 25 augusti hade vinden vridit mot syd och jag gav mig av över Hanöbukten. Vädret var mulet och det regnade en del. Till en början hade jag halvvind men rätt snart vred vinden så att vinden blev akterlig och farten usel. Det blev motorgång hela dagen fram till Kalmarsund, därefter segling i upp till 12 m/s fram till Kristianopel. I hamnen fanns två besökande båtar och ingen hamnkapten. Det blev en gratis övernattning. Vackert väder på kvällen. Besök i kyrkan, byggd i början av 1600-talet av Kristian IV av Danmark. Nu har jag plågat er med de två sista kyrkorna i den här bloggen.

Kyrkan i Kristianopel
Igår den 26 augusti seglade jag med sydlig hård (- 13 m/s) akterlig vind och medström upp genom Kalmarsund. Stundtals var strömmen uppe i 1,5 knop och min fart över grund över 9 knop. Jag såg inga fritidsbåtar. I Sandvik fanns det två besökande båtar. Det märks att säsongen är slut. Jag fick betala vinteravgift, 155 kr. Fiskaffären och restaurangen var dock öppna och jag köpte färdiglagad torskrygg och gubbröra till förrätt och tog med till båten. Till detta serverades ett tyskt vitt vin.
En bom per två båtar

Just nu, torsdag 27 augusti, länsar jag norrut för enbart storsegel och passerar snart Blå Jungfrun. Autopiloten och datorn styr och jag går upp och kollar då och då. En segelbåt och ett lastfartyg har jag sett långt borta. Vädret är bra, solen skiner och det blåser ca 10 m/s från syd. Farten över grund är 6,7 knop och medströmmen är ca 0,5 knop. Eftersom det blåser rätt hårt tänker jag gå inomskärs till Västervik för att undvika grov sjö ute på havet. Det är 15 nm kvar innan jag kan börja svänga in i skärgården vid Kråkelund.




2 kommentarer:

  1. Grattis Janne! Hemma igen just innan sommaren tog slut! Fin vind å väldigt god fart har vi sett idag. Bosse har sett 9,5 knop. Du har antagligen haft ännu bättre..

    SvaraRadera
  2. Grattis till superprestationen, helt otroligt. Vilken avslutning från v-vik till nynäs på ca 11 tim. Hoppas du kan sova lungt inatt

    SvaraRadera