onsdag 19 augusti 2015

Laboe - Burgstaaken - Gedser (Danmark), 16 - 19 aug

På sträckan Laboe - Burgstaaken på Fehmarn hade jag tät dimma. Till slut lättade den och då upptäckte jag att jag hade en mötande segelbåt på kollissionskurs. Obehagligt! När dimman lättat blev det varmt och soligt.

I hamnen på Fehmarn förtöjde jag längsmed vid en brygga. Självklart anlände på eftermiddagen en båt och förtöjde utanpå Paula. Enligt väderleksrapporten skulle det bli kuling och dessutom snett in mot sidan på våra båtar. Jag hittade en ledig plats vid bommar och båten utanpå mig fick snällt släppa ut mig, så att jag kunde flytta till den betydligt mer skyddade platsen. Jag blev kvar tre nätter i hamnen p g a den hårda vinden.
Burg centrum

På Fehmarn ligger Puttgarden, som har 50 dagliga färjeförbindelser med Rødbyhavn i Danmark. Biltrafiken i huvudorten Burg är näst intill outhärdlig. Som tur är finns det cykelvägar. Antalet cyklande turister i omlopp på ön är också mycket stort. Hamnen i Burgstaaken har tre segelmakerier, tre varv och två båttillbehörsbutiker. Här fick jag till slut tag på en travare till mitt storsegel. Min ensamseglande båtgranne från Frankfurt berättade att han vinterförvarar sin 30 fots segelbåt i en hall i Burgstaaken. Det kostar cirka 12000 kr inklusive i stort sett allt. Han sjösätter båten när semestern börjar och tar upp den när semestern är slut. Nu var semestern slut och jag hjälpte honom att förtöja vid  kranen.

Idag har jag gått för motor rätt mot vinden till Gedser i Danmark, till en början i svag vind och de sista timmarna sakta ökande till 12 m/s, helt enligt prognosen. Soligt och varmt. Gedser ligger på sydspetsen av Falster och har färjeförbindelse med Rostock. Under en promenad in till Gedsers centrum kunde jag plocka mogna björnbär. Gott!

Imorgon startar jag tidigt med siktet inställt på Ystad om vindarna är de rätta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar