onsdag 12 augusti 2015

Vlieland - Borkum - Norderey - Cuxhaven, 8 - 12 augusti

Det har varit några dagar med sol och några med mulet väder, men varmt. Vindarna har varit förmånliga men tidvis svaga och det har blivit en hel del motorgång med seglen uppe. Några dagsetapper har varit långa, mellan 60 och 75 nm. Strömplaneringen har fungerat bra undantaget sista etappen mellan Norderey och Cuxhaven, då jag kom för tidigt till Elbes mynning och fick 1,5 knop motström, väldigt frustrerande.

Norderey hotell och strandpromenad
Den första hamnen efter Vlieland var Borkum i Tyskland, dit jag kom 8 augusti. Borkum besökte jag 2011. Då blåste det näst intill storm in i hamnen. Nu var det vindstilla. Det finns två hamnar och båda är dåliga. Ön är annars som övriga frisiska öar försedd med långa sandstränder och sanddyner och en trevlig stad. Den här tiden på året är det också fullt med turister. I hamnen fick jag lägga mig utanpå en svensk Nauticat 52 med en barnfamilj på väg jorden runt. Det blev ingen rundtur på Borkum.

Norderey
Norderey
Norderey
Nästa ö, söndag 9 augusti, blev Norderney med en hamn, som nås via en kort kanal. Hamnavgift 190 kr exkl el, som kostar 5 kr/kWh. På  ön finns som vanligt en lång sandstrand på sidan mot havet, i detta fall 14 km lång. Eftersom ön ligger i Tyskland finns det en FKK-strand (Freie Körper Kultur = nudister), en Hundestrand och en Textilstrand, väl skyltade, så inga misstag skall begås. Ön är till 100 % anpassad för cykling. Antalet bilar är få, antagligen är det endast de, som är fastboende, som tillåts ha bil. Större delen av staden har bara gång- och cykelvägar. Elcyklar och -mopeder är tillåtna. 400000 turister besöker ön varje år och den har anor som badö, som går tillbaka till 1700-talet. I augusti är det, som sagt var högsäsong, och horder av turister äter och dricker på restauranger, kaféer och barer, promenerar, cyklar och springer runt ön. Större delen av ön är också nationalpark med mängder av fåglar.
Norderey

Igår kom jag till Cuxhaven och idag har jag försökt att hitta ett varv, som kan hissa upp båten och spola av gräsmattan, som finns på under vattenlinjen. Priset skulle bli över 3500 kr, så jag avstod. Cuxhaven är också en turiststad med långa stränder. Här blir de lite intressantare eftersom det är så långgrunt. Vattnet försvinner några km ut när det är lågvatten och man kan göra spännande promenader där det tidigare var vatten.
Cuxhaven
Imorgon torsdag 13 augusti går jag in i Kielkanalen, övernattar i Rendsburg mitt i kanalen och går ut i Östersjön troligen på fredag.

1 kommentar:

  1. Hej, grattis till att vara tillbaka i östersjövatten igen. Vad fort uppresan har gått trots"snigelfart" med påväxning och allt.

    SvaraRadera